Nowy rok bywa okresem pełnym zmian w wielu branżach i logistyka nie jest tu wyjątkiem. Już od pierwszych dni stycznia można zaobserwować zwiększony ruch w magazynach, na drogach, w portach oraz terminalach przeładunkowych. Wynika to zwykle z kilku nakładających się czynników, m.in. rosnącego popytu na określone produkty, zaległych zleceń z poprzedniego roku i zmieniających się przepisów celnych. W tym okresie transport kontenerów jest jednym z najważniejszych elementów sprawnego przepływu towarów.
Poświąteczne zmiany w łańcuchu dostaw
Pierwszym czynnikiem wpływającym na zwiększony ruch w logistyce w styczniu jest konieczność uporządkowanie łańcucha dostaw po okresie świątecznym. Wielu producentów i sprzedawców musi poradzić sobie w grudniu ze wzmożonymi dostawami, aby sprostać zwiększonemu popytowi konsumentów. Kiedy nadchodzi styczeń stoją oni przed koniecznością przeanalizowania stanu magazynów, oceny poziomu zapasów i zaplanowania dostaw na kolejne miesiące.
Zdarza się, że część towaru zamówionego w grudniu dociera dopiero na początku nowego roku, a czasem okazuje się, że trzeba cofnąć lub wymienić pewne partie produktów. Z tego powodu firmy muszą na nowo zorganizować trasę pojazdów, skoordynować pracę magazynów i pracowników, co przekłada się na bardziej intensywne działania logistyczne. Jest to szczególnie widoczne w sektorze międzynarodowym. W tym przypadku transport kontenerów wymaga sprawnego zarządzania terminami załadunków oraz monitorowania dostaw w różnych częściach świata.
Nowe regulacje i wytyczne dla branży
Kolejną przyczyną wzmożonego ruchu w logistyce na początku roku są zmiany w regulacjach, przepisach i taryfach celnych, które często wchodzą w życie właśnie w styczniu. Nawet drobne modyfikacje zasad dotyczących przewozu towarów przez granice mogą wpłynąć na konieczność przeorganizowania tras, wydłużenie czasu odpraw lub konieczność dostosowania się do nowych standardów dokumentacji. Firmy transportowe muszą być na bieżąco z obowiązującymi przepisami i stale aktualizować swoją wiedzę.
W przypadku transportu między różnymi państwami bariery biurokratyczne bywają szczególnie uciążliwe. W rezultacie przewoźnicy, spedytorzy i zarządzający łańcuchem dostaw muszą poświęcić więcej czasu na planowanie, konsultacje oraz monitorowanie zmian.
Planowanie dostaw na kolejne miesiące i nowe strategie logistyczne
Styczeń to także moment, w którym wiele firm wyznacza nowe cele i strategie logistyczne, starając się zoptymalizować procesy transportowe na kolejne miesiące. Oprócz tego zajmują się analizowaniem dotychczasowych osiągnięć, identyfikują miejsca wymagające poprawy oraz ustalają kierunki rozwoju. Wzmożone zamówienia, konieczność relokacji zapasów, a także ustalanie priorytetów w dystrybucji sprawiają, że logistycy koncentrują się nie tylko na bieżącej realizacji zadań, ale i na długofalowym zarządzaniu łańcuchem dostaw.
Jeśli chodzi o transport towarów, wiele firm dąży też do większej elastyczności oraz odporności na zmieniające się warunki w zależności od sezonu. Choć w wielu przypadkach styczeń bywa trudnym miesiącem, intensywna praca w tym czasie przekłada się na usprawnienie procesów w kolejnych sezonach.